FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/11/2008

Skadestånd eller trafikskadeersättning?

Hej, Vi står som målsägande angående en trafikolycka. Nu frågar oss åklagarämbetet om vi vill yrka på skadestånd. Utlägg i samband med olyckan har vi fått från försäkringsbolaget, samt en mindre ersättning för sveda och värk. Dessvärre anser inte tingsrätten att vi behöver ett målsägarbiträde, men vi vet inte om det är lönt att ens yrka på skadestånd eller vilka summor det handlar om. Frågan är alltså om det är värt att begära skadestånd och vad är en rimlig summa? Min flickvän var sjukskriven i två månader, har fortfarande inte fått tillbaka full rörlighet (i handen) samt har ett antal fula ärr, dessutom har vi även haft ett visst psykiskt lidande under denna tid.

Lawline svarar

Hej. I detta fall kan ni välja att kräva erat försäkringsbolag på trafikskadeersättning eller yrka på skadestånd av svaranden enligt 18 § Trafikskadelagen. Ni har redan fått viss ersättning och i det fall ni anser er berättigade till mer rekomenderar jag att höra av er till försäkringsbolaget. Ett försäkringsbolag har nämligen alltid möjlighet att betala ersättning, betalningsförmågan hos svaranden är inte lika säker. Vägledning om belopp finns på trafikskadenämndens hemsida finns www.trafikskadenamnden.se . Med vänlig hälsning,
Jon ÖstremRådgivare