FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/09/2008

Tilldelning av mål för offentliga försvarare

Hej! Får en åtalad person som ska ha offentlig försvarare själv välja vem han vill ha? ( Det kanske är en kostnadsfråga? Men man ser ju i "stora" mål hur åtalade får sk kändisadvokater, som kanske är dyra, till sina försvarare.)

Lawline svarar

Hej. En person som står åtalad för ett brott får önska, men inte välja, en specifik försvarsadvokat. Desto grövre brottet är desto mer angelägen är rätten att tillgodose den tilltalades önskemål. Det är därför samma advokater ofta figurerar i de stora målen. Emellertid får alla försvarsadvokater samma ersättning oaktat vad målet gäller. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare