FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/09/2008

Vad göra om en delägare i en fastighet inte betalar sin

Hej! Det är så att jag och min sambo köpt ett hus tillsammans för några år sedan och nu har hon flyttat ut och lämnat all betalning på mig. Fast hon är ägare till huset till hälften..Hur är det då blir hon på ngt sätt avskriven som ägare då eller?? Vad kan jag yrka i så fall..har för mig att det funnits en sådan lag förr..

Lawline svarar

Hej, Den lag som är tillämplig på området är lagen om samägande och den kan du hitta https://lagen.nu/1904:48_s.1 . Av lagen så framgår det att hon som delägare är skyldig att betala för sådana reparationer och underhåll som ni kommit överens om och sådana som är mycket brådskande (så som ett läckande tak t.ex.). Nej hon blir inte avskriven som delägare till fastigheten bara för att hon inte betalar. Du får beklagligt nog nöja dig med att kräva henne på pengarna och i slutändan stämma henne i tingsrätten om hon inte betalar. Du kan även kräva att huset säljs på offentlig auktion om du så skulle önska enligt ovan nämnda lag. Mvh /
Rådgivare