FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/04/2006

Överklagan till hovrätt

Om jag som målsägare vill överklaga en tingsrättsdom. Vem skall jag kontakta och får jag några kostnader?

Lawline svarar

Både vid överklagande av dom i tvistemål och i brottmål så gäller en frist på 3 veckor, som börjar löpa från den dag som dom har meddelats. Överklagandet ska göras skriftligen och lämnas in till tingsrätten, som sedan prövar om överklagandet kommit in i rätt tid och om så skett lämnar vidare handlingarna till hovrätten. Om åklagaren inte väljer att överklaga en dom i brottmål, så beror det sannolikt på att utsikterna för att få igenom en överklagan i hovrätten är ganska små. Om du som målsägare väljare att överklaga en tingsrättsdom i och med att åklagaren väljer att inte överklaga domen, måste du vara inställd på att det finns en stor risk att du inte vinner målet i hovrätten och då kan tvingas ersätta den tilltalade för dennes rättegångskostnader. I brottmål består domen vanligtvis av två delar, en ansvarsdel och en skadeståndsdel, där ansvarsdelen handlar om den tilltalade blir frikänd eller får ett straff utdömt och skadeståndsdelen handlar om i vilken utsträckning den tilltalade ska betala skadestånd eller inte. Om man som målsägare överklagar en tingsrättsdom i ansvarsdelen och målsägarens talan ogillas i hovrätten, kan rätten om den finner särskilda skäl härför, ålägga målsägaren att ersätta den tilltalade dennes kostnader för offentlig försvarare. Av förarbeten till rättegångsbalken framgår att sådana särskilda skäl är om målsägaren inte haft något beaktansvärt intresse att få tingsrättsdomen prövad avseende ansvarsdelen. Vad gäller överklagan av tingsrättsdomen i skadeståndsdelen, utan att någon överklagan skett avseende ansvarsdelen, så är huvudregeln den att om målsägandens talan ogillas, måste han ersätta den tilltalades rättegångskostnader. Det ska dock tilläggas att om talan enbart förs avseende skadeståndsdelen, ses målet som ett tvistemål och den tilltalade har visserligen rätt till försvarare, dock inte rätt till en offentlig försvarare. Om den tilltalade väljer att inte anlita någon försvarare blir hans rättegångskostnader betydligt lägre och därmed de kostnader som målsäganden, vid ett eventuellt ogillande av hans talan, har att ersätta den tilltalade motsvarande lägre. Om skadeståndstalan bifalles helt får du dina rättegångskostnader ersatta. Om talan bifalles endast delvis, blir situation mer komplicerad och det kan bli så att vardera parten får bära sina rättegångskostnader. Utgångspunkten är hur stor del av rättegången som hanterat frågan om skadeståndets storlek och sedan hur stor del av talan som har bifallits. Man kan skriva väldigt mycket om vilka kostnader som kan medfölja en överklagan och detta ovan är enbart en mycket grov skiss över vad som gäller. Har här inte gått in på frågan om prövningstillstånd, men detta är också en inte oviktig aspekt. I vissa fall krävs prövningstillstånd för att få överklagan prövad i hovrätten. Föreslår att du kontaktar domaren i tingsrätten som dömde i målet, för att få närmare svar på vad som gäller i ditt fall.
Mathias EhrhardtRådgivare