FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/09/2008

Betala eller bestrida faktura?

Bestämde med en snickare om hantverkshjälp v 36 men då jag bor på en ö och snickaren inte visste hur färdsättet skulle ske och snickaren inte kunde bestämma hur mkt han kunde utföra v 36 och vilka tider då han hade barn på förskolan att ta hänsyn till, beslutades att snickaren skulle telefonkontakta mej v 35 för vidare uppgörelse. Fick inte något samtal veckan som var bestämt utan snickaren står vid hamn med bil för att ta sig över utan tillstånt som behövs för att köra på ön. Jag var ej hemma den måndagen v. 36 och får en faktura på 6.800 kr. För 2 personers arb och bilrersättning. Står ord mot ord? Ska jag betala och sedan driva detta i rätten el hur går jag till väga?

Lawline svarar

Hej! Min rekommendation till dig är att inte betala fakturan. Om du betalar den blir det din sak att driva process för att få tillbaka pengarna. Om du däremot bestrider fakturan blir det snickarens sak att driva process mot dig för att försöka få betalt. http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1475&lngArticleId=2659 finns en beskrivning av hur du går till väga för att bestrida en faktura. Vänligen
Rådgivare