FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/09/2008

Preskriptionsavbrott

Är alltid preskriptionstiden 10 år även om Skatteverket eller KFM har sökt vederbörande inom den tiden?

Lawline svarar

Hej, din fråga berör preskriptionsavbrott. Den allmänna preskriptionstiden är, precis som du påstår, 10 år. Denna preskriptionstid kan emellertid avbrytas genom att t.e.x gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären (t.ex. Skatteverket eller Kronofogdemyndigheten). Vid preskriptionsavbrott börjar en ny preskriptionstid att löpa, d.v.s. 10 år. Preskriptionsavbrott genom att gäldenären riktat krav på betalning till borgenären hindrar alltså fordringen att preskiberas. Detta regleras i Preskriptionslagen, 2 och 5 § (lagen hittar du https://lagen.nu/1981:130). Mvh
Ola DavidssonRådgivare