FrågaAVTALSRÄTTGåva27/09/2008

Krävs gåvobrev och i så fall i vilken form?

Måste ett gåvobrev där mina levande föräldrar skänker mig en tavla registreras eller räcker det med att vi har varsitt underskrivet/bevittnat ex?

Lawline svarar

Hej,

egentligen behöver ni inte skriva ett gåvobrev alls, detta är endast ett formkrav vid gåva av fast egendom. Om dina föräldrar vill att gåvan ska vara förenad med villkor, till exempel att den ska vara enskild egendom inom ett äktenskap, måste dock detta ske skriftligen. I så fall räcker det med ett underskrivet papper. Registering av gåva är endast aktuellt vid gåvor mellan makar.

Med vänlig hälsning,

Miranda BergRådgivare