FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/10/2008

Skillnaden mellan fullmakt och generalfullmakt

Hej Vad är det för skillnad på en fullmakt och en generalfullmakt

Lawline svarar

Hej. En fullmakt innebär att en person (fullmaktsgivaren) förklarar att en annan person (fullmäktigen) har rätt att handla på fullmaktsgivarens vägnar (för annans räkning) och därigenom binda denne i förhållande till en tredje man. Konkret innebär det att fullmaktsgivaren tar på sig ansvaret för de rättshandlingar (som fullmakten avser) fullmäktigen företar för hans räkning. Fullmakter regleras i Avtalslagens 2 kap. (se https://lagen.nu/1915:218) En generalfullmakt är en typ av fullmakt som innebär att fullmaktsgivaren ger en fullmäktige möjlighet att utföra alla rättshandlingar som fullmaktsgivaren själv kan göra. Begreppet nämns inte avtalslagen. I juridisk litteratur har vissa ifrågasatt generalfullmaktens giltighet, enighet råder dock om att en generalfullmakt åtminstone skall tolkas restriktivt (liksom alla omfattande fullmakter). (Se exempelvis Adlercreutz, Axel: Avtalsrätt I sid 163). Med vänliga hälsningar
Micael KarlssonRådgivare