FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/04/2006

Kan man avtala bort uppsägningstid?

Hej mitt namn är Susanne och jag har en arbetsrättslig fråga: Om jag har ett tjänsteavtal innehållande en klausul som innebär att om det finns grund för uppsägning som hänförs till arbetstagarens personlighet äger tjänstemannen inte rätt till uppsägningstid. Stämmer detta eller inte och enligt vilka bestämmelser?

Lawline svarar

Hej Susanne, Uppsägning är alltid förenat med uppsägningstid om minst en månad, oavsett om den motiveras av personliga skäl eller av arbetsbrist (11§ LAS, se http://lagen.nu/1982:80). Däremot har man inte rätt till uppsägningstid för det fall att det rör sig om ett avskedande och då krävs det att arbetstagaren har begått ett grovt kontraktsbrott (18§ LAS). Om ditt personliga anställningsavtal har en klausul som strider mot ovanstående är den ogiltig då den sätter dig i ett sämre läge än LAS (2§2st LAS). Det enda som kan sätta uppsägningstiden ur spel är ett centralt kollektivavtal (2§4st LAS). Om inte ett sådant inskränker rätten till uppsägningstid är alltså klausulen ogiltig, om det inte rör sig om ett avskedande som alltså kräver ett grovt åsidosättande av dig som arbetstagare. Med vänliga hälsningar
Daniel SvenssonRådgivare