Återvinning vid bodelning

Återvinning - bodelning inom äktenskapet

Jag övertog min mans del (50 %) av den fastighet vi ägde tillsammans för 3 år och 2 månader sedan genom bodelning inom äktenskapet. Jag har sedan dess ensam lagfart, och står ensam för huslånet. Om min man nu sätts i personlig konkurs, kan då hans del av fastigheten återvinnas? Eller är det omöjligt eftersom det gått över 3 år?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Återvinning vid bodelning

I konkurslagen finns de grundläggande bestämmelserna vid återvinning av olika rättshandlingar. I lagens 4 kapitel, 7 §, regleras just återvinning av egendom som eftergetts genom bodelning. Där regleras att återvinning är tre år vid bodelning.

I ett fall kan dock tidsfristen förlängas, enligt KonkL 4 kapitlet 5 §, och det är om din make innan eller på grund av bodelningen kommit på obestånd, samt att handlingen kan ses som otillbörlig. Eftersom du är närstående kan återvinningsfristen förlängas på obestämd tid. Vad "otillbörlig" betyder kan variera i olika sammanhang, men förenklat kan sägas att en handling är ottilbörlig om den gjorts för att gynna en viss borgenär, eller om den gjorts för att undanhålla egendom ifrån borgenärer.

Med vänlig hälsning

Rådgivare