FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/10/2008

uppsägning

Vi ska skriftligen säga upp ett avtal. Om vi postar ett rekommenderat brev från vilket datum gäller uppsägningen? När personen ifråga erhåller utkvitteringskvitto, eller när personen fysiskt hämtat ut avtalet?

Lawline svarar

Hej. Formregelrna för avtal kan variera något beroende på vad de gäller. Då du ej specificerar vad avtalet gäller väljer jag därför att besvara frågan utifrån vad som gäller för avtal i största allmänhet. Avtal och reglering kring dessa är som huvudregel dispositiva. Det betyder att ni sins emellan kan göra upp om att vissa villkor för t.ex uppsägningens form ska gälla. Har ni inte bestämt vad som ska gälla så får man använda sig av allmänna avtalsrättsliga principer. Enligt dessa principer anses avtal uppsagt från att uppsägningshandlingen är din motpart tillhanda. Tillhanda är den från att han har fått utkvitteringskvittot. Han kan därför inte skjuta upp uppsägningen enbart genom att vänta med att läsa brevet. Skulle däremot brevet komma bort med posten el.dyl så står den s.k risken på dig. Det vill säga avtalet blir ej uppsagt om handlingen inte når fram. Lycka till och hör av dig om du har fler funderingar. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare