FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/08/2008

Vad är strafflagstiftning?

Vad är starfflagstiftning? Och hur går en straffrättslig rättegång till? vad är bra och dåligt med en sådan rättegång?

Lawline svarar

Hej, Strafflagstiftning är den lagstiftningen som reglerar brottmål. Det är en form där samhället representeras av en åklagare och den andra parten kallas för den tilltalade. Det är åklagarens uppgift att bevisa att den tilltalade har gjort sig skyldig till det som åklagaren påstår, detta skall skall stå bortom allt rimligt tvivel. Tror inte att man kan säga att det finns något bra eller dåligt med en sådan rättegång, men resultatet av den blir antingen en friande eller fällande dom. Med vänlig hälsning,
Rådgivare