FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/07/2008

Är föreskrift om utmätningsförbud giltig?

Hej , Jag tänkte ge bort min fastighet till min dotter men med ett villkor om att fastigheten ej kan utmätas. Om man vilkorar att en fastighet som ges bort ej kan utmätas upphör denna klausul då vid a) givarens bortgång eller b) då fastighet avyttras eller c ) denna klausul följer fastigheten även vid överlåtelse ? Dvs , fastigheten kan ej heller belånas av nya ägare om t.ex 15 år ? Tanken är att klausulen bara skall gälla så länge fasigheten är i min dotters ägo.

Lawline svarar

Hej.

Vilken egendom som undantas från utmätning beskrivs i 5 kapitlet utsökningsbalken (UB) (se https://lagen.nu/1981:774 ). Enligt 5 § 5 kapitlet UB skall egendom undantas som genom föreskrift i gåva eller testamente inte får överlåtas. Däremot kan inte ett särskilt förbehåll om att egendom inte kan utmätas få samma effekt.

Det går således inte att enkelt svara på din fråga, eftersom villkoret måste förbjuda överlåtelse. Ett alternativ kan vara att villkoret istället innebär att du måste godkänna den som överlåtelsen sker till, det skulle leda till att du måste godkänna den som genom exekutiv försäljning förvärvar fastigheten. Vissa problem finns dock med en sådan skrivning då Kronofogdemyndigheten antagligen inte tolkar villkoret särskilt generöst. Dessutom kommer ju syftet inte fullt ut att uppfyllas, då ju en utmätning ändå kan ske.

Sammanfattningsvis kan det sägas att en föreskrift om utmätningsförbud inte är giltig, utan för att uppnå effekten krävs ett överlåtelseförbud.

Med vänliga hälsningar

Micael KarlssonRådgivare