FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/07/2008

Arbetsgivarens dröjmål med utbetalning av lön

Min arbetsgivare har inte betalat min lön, han svarar inte när jag ringer eller skickar sms jag litar inte på honom och jag vet inte vart ska jag vända mig till snäla hjälp mig!

Lawline svarar

Hej! I ett anställningsförhållande har både arbetstagaren och arbetsgivaren skyldigheter mot varandra. Arbetsgivarens viktigaste förpliktelse är att betala lön. Då lönefrågor inom svensk arbetsrätt anses vara ett huvudsakligt ansvar för arbetsmarknadens parter saknas i princip lagregler om lön, bl a om tidpunkten för lönens utbetalning. Istället regleras detta för de allra arbetstagare inom ramen för kollektivavtal. Dock framgår det inte av din fråga om du är bunden av ett kollektivavtal. Skulle du vara det, är tiden för löneutbetalning troligtvis reglerad där. Man menar att dagen för löneutbetalning är en så pass viktig fråga att det inte ska vara en sådan arbetsledningsåtgärd som arbetsgivaren fritt kan bestämma över själv. Skulle du inte vara bunden av ett kollektivavtal, eller om det kollektivavtal du är bunden av inte reglerar denna fråga, skall tidpunkten för löneutbetalningen bestämmas med ledning av vad som är sedvanligt vid företaget eller branschen. Om din arbetsgivare inte betalar lönen i tid kan denne drabbas av olika sanktioner. Om din arbetsgivare är bunden av ett kollektivavtal kan han eller hon genom dröjsmålet bryta mot avtalet och arbetsgivaren kan åläggas att utge allmänt skadestånd till dig, se Lag om medbestämmande i arbetslivet (MBL) 54- 55 §§, https://lagen.nu/1976:580. Det du kan göra på individuell nivå är att innehålla din egen prestation, d v s, lägga ned arbetet. Detta innebär dock inte att anställningen avslutas direkt och någon uppsägningstid inte skall iakttas innan du lägger ned arbetet. Vidare anses ett inte helt obetydligt dröjsmål med att betala ut lönen vara ett mycket grovt åsidosättande från arbetsgivarens sida, att det berättigar dig att häva anställningen enligt 4 § 3 st Lagen om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80. Vid hävningen kan dock inget allmänt skadestånd utkrävas. Vid dröjsmål med löneutbetalningen har du även rätt till dröjsmålsränta enligt 3 och 6 §§ Räntelagen, se https://lagen.nu/1975:635. Jag rekommenderar dig att du vänder dig till det fack du är sluten till alternativt en jurist med bred erfarenhet inom dessa typer av arbetsrättsliga frågor, för vidare assistans i frågan. Med vänliga hälsningar,
Ani BabakhanlooRådgivare