FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/07/2008

Hyresvärds rätt till tillträde till lägenhet

Hej, Har en privat hyresvärd rätt att gå in i hyresgästens lägenhet utan att hyresgästen gett sin tillåtelse eller blivit informerad om besöket? (Bortse från "nädsituationmer" så som vattenläckage el liknade) Hyresvärden medelar varken när han ska gå in i lägenheten eller när han varit där. Är detta tillåtet eller vad har jag som hyresgäst att stödja mig på? Det enda som står hyreskontraktet är att "hyresvärden får gå in med huvudnyckel". Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Frågan du ställer behandlas i jordabalken, vilken du finner https://lagen.nu/1970:994. Hyreslagen är tvingande till hyresgästens förmån, vilket innebär att en hyresvärden genom hyresavtalet inte på något sätt kan ge hyresgästen sämre villkor än vad som föreskrivs i hyreslagen, 12:1 st 4 JB. Rörande en bostadshyresvärds rätt att beträda en hyresgäst lägenhet gäller följande. Det är hyresgästen som ensamt disponerar över sin lägenhet. Det innebär att hyresvärden inte har rätt att bereda sig tillträde till lägenheten utan hyresgästens medgivande. Dock har hyresvärden rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn över denna, 12:26 JB. Exempel på sådan situation är besiktningar som sker med vissa tidsmellanrum, eller som sker med anledning av hyresgästens förestående avflyttning. Om hyresvärden vill bereda sig tillträde till lägenheten för att utföra arbete finns tre situationer som skall särskiljas i från varandra. För det första, rör det förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada, har hyresvärden rätt att få tillträde till lägenheten utan uppskov. För det andra, rör det sig om mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder i hyresrätten får hyresvärden tillträde till läggenheten, dock endast under den förutsättning att denne lämnat tillsägelse till hyresgästen minst en månad innan den tid som arbetet avses att företagas. Slutligen, när det gäller övriga arbeten i lägenheten så som mindre brådskande förbättringsarbeten som orsakar väsentligt hinder i hyresrätten, exempelvis genom att hyresgästen inte kan bo kvar i lägenheten under arbetet, har hyresvärden fortfarande rätt att utföra arbetena. Emellertid har då hyresgästen en uppsägningsrätt sam en frist innan arbetet får påbörjas. Samtliga ovan nämnda situationer återfinns i 12:26 JB. Att bereda sig tillträde utan att meddela hyresgästen, eller på andra grunder än de som är redogjorda för är lagstridigt och kan under vissa förutsättningar även vara brottsligt. Slutligen skall sägas att vid nödsituationer, kan hyresvärden bereda sig tillträde till lägenheten direkt. Situationen skall vara sådan att det är nödvändigt att beträda lägenheten för att avvärja en överhängande fara. Med vänlig hälsning,
John HerrmanRådgivare