FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/08/2008

Lurad att ingå avtal med skojeriföretag

Jag har blivit lurad att ingå ett avtal med ett skojeriföretag som tillverkar hemsidor. De ringde hem till mig per telefon och lovade att bygga fina sidor gratis. Upptäckte sedan att det var ett skojeriföretag och försökte annulera det utan att lyckas nå dem. Kan jag häva detta avtal? Gäller deras fotokopia med nånting som min underskrift i domstol?

Lawline svarar

Hej Huvudregeln inom svensk rätt är att "avtal skall hållas" och därmed blir det, i en rättslig tvist, du som måste visa att det finns en grund för att ogiltigförklara det avtal ni skrivit på. I detta fall skulle det ligga närmst till hands att hävda att detta är ett fall av svek enligt 30§ Avtalslagen. Ni skulle då kunna hävda att det ni gick med på över telefon inte överensstämt med den verkliga situationen och att "skojeriföretaget" vetat om detta hela tiden, och därmed varit i ond tro. Skulle ni på något sätt kunna bevisa att företaget inte är seriöst skulle detta också styrka er sak. Vill ni själv läsa denna bestämmelse så klicka https://lagen.nu/1915:218 Med vänliga hälsningar,
Marcus GlimbergRådgivare