FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt02/04/2006

SMS som bevisning i domstol

Kan SMS åberopas som bevisföring i domstol vid civilrättslig tvist, och i så fall har SMS som enda bevis tillräcklig beviskraft för ett avgörande?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I sverige har vi en princip om fri bevisprövning vilket innebär att parterna i en rättegång får åberopa all den bevisning som man kan få fram (tex. SMS). Det är dock sedan upp till domstolen att bedöma dess värde.
Christina WeilanderRådgivare