FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt22/07/2008

Är reklamutskick via e-post till fysisk person okej?

Kan företag skicka reklam e-mail till mig utan att jag är kund hos dem? De har fått min e-mailadress genom offentliga register som Skatteverket tillhandahållit åt dem. Mvh

Lawline svarar

Hej! Det är enligt 13 b § Marknadsföringslagen (MFL) förbjudet att skicka reklam via e-post till fysisk person utan dennes samtycke. Förbudet gäller dock inte om näringsidkaren fått den fysiska personens e-postadress i samband med försäljning av en produkt till personen om 1. den fysiska personen inte motsatt sig att uppgiften om elektronisk adress används i marknadsföringssyfte med användande av elektronisk post och 2. marknadsföringen avser näringsidkarens egna, likartade produkter och 3. den fysiska personen klart och tydligt ges möjlighet att kostnadsfritt och enkelt motsätta sig att uppgiften används i marknadsföringssyfte när den samlas in och vid varje följande marknadsföringsmeddelande. Att döma av frågan har dock företaget i ditt fall inte fått tillgång till din e-postadress i samband med försäljning av en produkt utan från ett allmänt register, således bryter företaget mot MFL. En överträdelse av reglerna i 13 b § MFL innebär att företaget riskerar ett vitesförbud. Vänligen
Erik AnnerstedtRådgivare