FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt29/07/2008

Köpa in sig i enskild firma?

Hej, Hur upprättar man ett kontrakt om jag ska köpa in mig med 40% i en resturang som bedrivs som enskild firma?

Lawline svarar

Hej, En enskild firma är inget rättssubjekt enligt svensk rätt, rättigheterna och skyldigheterna bärs i stället av den fysiska person som står bakom den enskilda firman. Enligt min bedömning är det inte möjligt att göra ett sådant "inköp" som avses i frågan, det skulle i varje fall bli oerhört komplicerat. Om ni avser att driva verksamhet tillsammans är det bättre att bilda ett aktiebolag där Du äger 40 % av aktierna och Din kompanjon resterande del. Hur man bildar ett aktiebolag kan Du läsa om i aktiebolagslagens (2005:551) andra kapitel. Ni skulle också kunna bilda ett handelsbolag enligt lagen (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag. Nackdelen är dock att Du med dina 40 % skulle kunna bli skyldig att betala bolagets förpliktelser till 100 % (så kallat solidariskt ansvar) om Din kompanjon/bolagsman skulle vägra, se 2 kap. 20 § lagen om handelsbolag och enkla bolag. Det spelar ingen roll vad ni har avtalat mellan er i en sådan situation. Aktiebolagslagen hittar Du https://lagen.nu/2005:551#K2 Lagen om handelsbolag och enkla bolag hittar Du https://lagen.nu/1980:1102 Vänligen,
Carl Johan FahlanderRådgivare