Skuldsanering

Hur vanligt är det med att man kan få sin skuld nedskriven, så att det går att betala den under en 5 års period.

Lawline svarar

Hej!

Jag utgår ifrån att din fråga rör s.k. skuldsanering som innebär att svårt skuldsatta personer ges möjlighet att under fem år betala av så mycket som möjligt av sina skulder och att skulderna efter det anses som avskriven.

Skuldsanering (se skuldsaneringslagen http://lagen.nu/2006:548 ) skall ansökas om hos Kronofogden. Hur vanligt de är kan jag inte direkt svara på utan Kronofogden gör en bedömning i varje enskilt fall. Det krävs dock att gäldenären är på obestånd och så skuldsatt att han eller hon inte kan antas kunna betala sina skulder inom överskådlig tid och att det anses skäligt att han eller hon beviljas skuldsanering (se 4 §)

Hoppas du fått ett lite svar på din fråga i alla fall!

Vänligen,

Louise DanielsonRådgivare