FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/07/2008

Hur påpekar man ett kontraktsbrott?

Hur påpekar jag ett kontraktsbrott? Jag upplever att min internetleverantör begår ett just sådant men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.

Lawline svarar

Om du upplever att din avtalspart, i ditt fall din internetleverantör, bryter mot ert avtal är första steget att uppmärksamma denne på detta. Oavsett om man vill använda sig av ett ombud eller inte så kommer första steget alltid att vara detsamma, nämligen att man kontaktar parten och framför sin ståndpunkt samt eventuella krav. I ditt fall råder jag dig att skriva ett brev ställt till din internetleverantör där du framför på vilket sätt du upplever att de brutit mot ert kontrakt samt att du förväntar dig att de åtgärdar detta. Du kan till exempel kräva att ert kontrakt skall upphöra (om du inte vill ha mer med dem att göra) eller att de skall ersätta dig för kostnader deras kontraktsbrott medfört dig eller att de skall kompensera dig på annat sätt. De krav du framställer grundar du på det faktum att de gjort sig skyldiga till kontraktsbrott vilket i sig är ersättningsgrundande. Detta är en civilrättslig tvist mellan dig och din motpart och det rör alltså inte ett ”brott” vilket det allmänna så som polis eller åklagare blandar sig i. Om ni inte skulle kunna förlikas (komma överrens) kan du slutligen välja att stämma din motpart vid domstol (Tingsrätten är första instans) och tvisten kommer slutligen att avgöras av rätten. Lycka till! Bästa hälsningar
Amanda WassénRådgivare