FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/07/2008

Arbetsgivares geografiska omplaceringsrätt

Hej! Jag undrar när en omplacering ses som rimlig om arbetstagaren omplacerar på annan ort inom samma kommun. vad anses som rimligt när det gäller restid omrestiden ökar väsentligt ellr om det är dåliga kommunikationer till det nya arbetet. Hus långt får det skilja i avständ från det tidigare arbetet. vad är det som gäller? Om arbetsgivaren placererar en del av tjänsten på en ort och den andra delen är kvar på den arsprungliga arbetsplatsen vad är det som gäller? är det rätt att skriva ett nytt avtal innan omplaceringen är godkänd av facket?

Lawline svarar

Hej! Utgångspunkten är att omplaceringar ligger inom arbetsgivarens ensidiga beslutanderätt, men det finns begränsningar i hur långt denna sträcker sig. Det verkar i din fråga som att du är medlem i ett fackförbund och jag utgår dessutom från att det finns ett kollektivavtal mellan facket och din arbetsgivare. Du är som arbetstagare skyldig att godta en placering som ligger inom bekvämt pendlingsavstånd. Vad som anses vara bekvämt pendlingsavstånd är en fråga i sig, men i regel kan det sägas att arbetsdagen inte får ta mer än 12 timmar inklusive resa till och från jobbet. Det är alltså ett ganska stort geografiskt område som omplaceringsrätten innefattar. Om omplaceringen ligger utanför denna ram är din arbetsgivare skyldig att förhandla med facket enligt 11 § Medbestämmandelagen (MBL) innan beslut fattas. Om facket och din arbetsgivare inte kommer överens är det facket som har tolkningsföreträde i tvisten enligt 34 § MBL. Detta innebär att fackets åsikt gäller tills dess att tvisten är löst. Lycka till! Vänlig hälsning,
Marie AronssonRådgivare