FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/07/2008

Överlåtelse av bostadsrätt.

Hej. För ett år sedan köpte jag och min sambo en lägenhet tillsammans. Det står i kontraktet att vi äger 50% var men så blev det inte. Jag äger 70%, han 30%. Vi har hört oss för och föreningen säger att det räcker om vi i en överlåtelseblankett skriver över 20 av hans procent på mig och sedan lämnar blanketten till dem. Stämmer det? Och finns det i så fall någon sådan blankett att ladda ner någonstans ifrån?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Ja det stämmer. Enligt 6 kap 4§, som du hittar https://lagen.nu/1991:614 , ska ett avtal om överlåtelse av en bostadsrätt genom köp skall upprättas skriftligen och skrivas under av säljaren och köparen. Köpehandlingen skall innehålla uppgift om den lägenhet som överlåtelsen avser samt om ett pris. Motsvarande skall gälla vid byte eller gåva. Dessutom ska ni meddela föreningen det nya ägandeförhållandet. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare