FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/09/2008

Får jag byta min hyresrätt?

Hej! Har en fråga till Er! Jag sitter kvar som hyresgäst då huset jag bor i blivit bostadsrätter. Jag har hört att jag har samma rättigheter som tidigare. Jag känner nu för att byta min lägenhet mot en annan hyresrätt och om jag uppfattat rätt så ska det inte vara något problem. Alltså hyresrätt mot hyresrätt! Tacksam om ni kan svara på min fråga. Mvh

Lawline svarar

Hej! Du kan, precis som du påpekar, ha rätt att byta din hyresrätt mot en annan hyresrätt precis som vanligt. Kravet är att hyresgästen har beaktningsvärda skäl, att det inte medför någon påtaglig olägenhet för hyresvärden samt att inga andra särskilda skäl talar emot bytet. Kraven är dock lågt ställda och ett par exempel som kan betecknas som beaktningsvärda skäl är att hyresgästen vill byta lägenhet för att få lägre hyra eller behöver flytta lite närmare sitt arbete. Om hyresvärden, i ditt fall bostadsrättsföreningen, inte vill godkänna bytet måste du ansöka om tillstånd hos Hyresnämnden. Byte av hyreslägenheter regleras i Hyreslagens 35 § (Jordabalken 12:35), som du hittar https://lagen.nu/1970:994. Med vänlig hälsning,
Daniel PrawitzRådgivare