FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt01/05/2008

Rätt till .se domän

Exempel: Svesala kommun startar byggprojekt med arbetsnamnet "Svesala Tivoli". Slutgiltigt namn på tivolit är ej bestämt. Jag köper domänen "svesalativoli.se". Efter detta beslutar kommunen att faktiskt döpa tivolit till just "Svesala Tivoli". Har kommunen grund för att hävda rättighet till domänen?

Lawline svarar

Följande text är hämtad från iis.se. Stiftelsen för Internetinfrastruktur) ansvarar för Internets svenska toppdomän (.se) För att den som ansöker om tvistlösning ska nå framgång i sitt ärende behöver han visa att tre omständigheter, rekvisit, är uppfyllda. 1) Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige. 2) Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han registrerade eller använde domännamnet 3) Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet. Exempel på ond tro är om någon registrerat ett domännamn, med kännedom om att benämningen som utgör domännamnet tillhör någon annan, i syfte att sälja det. Ond tro kan också vara registrering av domännamn i syfte att störa en konkurrents verksamhet. Att registrera någon annans varumärke eller släktnamn är exempel på att inte ha rätt eller berättigat intresse till domännamnet. Mer information finner du på iss hemsida http://www.iis.se/domains/aboutATF/faqatf
Lawline RådgivareRådgivare