FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/11/2008

Målsägandens rätt att förlikas med den tilltalade

Om målsägande och åtalad i ett misshandelsfall kommer överens innan tingsrättsförhanlingen, kan då målet läggas ned? Är det straffbart att föreslå målsägande en överenskommelse innan fallet tas upp i tinget?

Lawline svarar

Ett åtal om misshandel får i första hand endast väckas av åklagaren enligt 20 kapitlet 2 § rättegångsbalken, se https://lagen.nu/1942:740. Då åklagaren för talan kan sådan överenskommelse därför inte göras då det är åklagaren som bestämmer över åtalet. Målsäganden kan i detta fall endast biträda åklagarens talan. Väljer däremot åklagaren att inte åtala och målsäganden har angivit brottet får målsäganden enligt 20 kapitlet 8 § rättegångsbalken väcka så kallat enskilt åtal. Om så skett får målsäganden enligt 20 kapitlet 12 § rättegångsbalken lägga ned väckt åtal och förlikas med den tilltalade. Enligt brottsbalken 17 kapitlet 10 §, se https://lagen.nu/1962:700, är det straffbart att med våld eller hot om våld angripa någon för att denne till exempel gjort en anmälan eller för talan. Ett sådant handlande utgör övergrepp i rättssak. En diskussion om förlikning utan våld eller hot om våld får den tilltalade annars föra med målsäganden. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare