FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/05/2008

Besittningsskydd i tvåfamiljsvilla

Hyr en lägenhet i ett tvåfamiljshus (värden bor inte där, hyr ut ett annat hus med). Nu tänker han sälja huset, jag har bott i 3½ år på mitt förstahansdkontrakt, har jag besittningsrätt?? Vad sker med mig om svaret blir att jag inte har besittningsrätt, när det säljs hur långt tid bör jag få på mig att flytta? Har han nåt ansvar om likvärdig bostad? Eller frångås alla regler bara för att det är privat och en tvåfamiljsvilla? TACKSAM FÖR SVAR!

Lawline svarar

Hej! Vissa speciella regler gäller för tvåfamiljshus. Enligt Jordabalken 12:46 punkt 6, se http://www.lagen.nu/1970:994#K12P46 , måste du flytta om hyresvärden exempelvis vill sälja huset. Uppsägningstiden är 3 månader om inte längre uppsägningstid avtalats. Detta gäller inte om upplåteslen ingår i affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet. Du skriver att värden inte bor i huset och att han har flera hus som han hyr ut. Utifall att uthyrningen skulle bedömas som affärsmässig har du starkare besittningsskydd och kan endast sägas upp enligt punkt 10 samma paragraf. Då gör hyresnämnden en avvägning mellan dina skäl och hyresvärdens skäl, men en hyresgäst som använder lägenheten som permanent hem får i princip alltid rätt. Med vänlig hälsning
Miranda BergRådgivare