FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/04/2008

Vad är samarbetssvårigheter?

Vad räknas som "samarbetssvårigheter" när det gäller uppsägning? Kan ni ge en lista med exempel?

Lawline svarar

Hej, Att säga exakt vad samarbetssvårigheter är, är svårt då det är en avvägning mellan arbetstagarens intresse av att få behålla anställningen och arbetsgivarens intresse av att vidta en uppsägning. Huvudregeln är dock att samarbetssvårigheter inte skall utgöra en saklig grund för uppsägning. Av AD 1989:99 framgår att en uppsägning pga. samarbetssvårigheter först kan bli aktuell när det leder till att arbetsgivarens verksamhet påverkas negativt och att samarbetssvårigheterna är av allvarlig art. Innan uppsägning kan komma i fråga måste arbetsgivaren försöka lösa problemen med den enskilde arbetstagaren och om det är möjligt omplacera arbetstagaren. Arbetsgivaren har en ”omplaceringsskyldighet” enligt 7 § 2 st. LAS. Detta innebär att om en arbetsgivare har möjlighet att bereda en arbetstagare plats någon annanstans inom sin verksamhet måste han/hon erbjuda arbetstagaren denna anställning. Detta förutsätter dock att personen ifråga har de kvalifikationer som krävs. Dock konstaterades i AD 1998:108 att saklig grund för uppsägning bör föreligga om fortsatt samarbete framstår som omöjligt och flera omplaceringar har företagits utan förbättring eller omplaceringsmöjligheter saknas. Det ställs högre krav på större företag vad gäller omplacering än vad det gör för mindre företag. Samarbetssvårigheterna kan vara mindre vid mindre företag då det är svårare att åtgärda problem för dessa, vilket kan leda till att mindre företag anses ha fog för uppsägning vid situationer där inte större företag har det. I princip kan avskedande inte bli aktuellt vid samarbetssvårigheter. Ett avskedande får endast ske om en arbetstagare ”grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren” (18 § st. 1 LAS). Med detta avser man främst om arbetstagaren begått brott riktade gentemot det företag på vilket han är anställd eller t.ex. ordervägran och illojalitet. Men det måste alltså vara av mycket grov art för att det ska komma i fråga. Några exempel på samarbetsproblem kan vara dåligt beteende som går utöver kunder, andra anställda, ledningen/chefen och verksamheten. Det kan även som nämnts vara ordervägran och illojalt beteende. Det kan även sägas att arbetstagaren med högre ställning har högre krav på sig vad gäller lojalt uppträdande. Men huvudregeln är som sagt att samarbetssvårigheter inte är saklig grund för uppsägning och en bedömning skall göras utifrån arbetstagarens ställning och möjlighet till omplacering. Det är även viktigt att ha i åtanke att innan uppsägning kan komma i fråga måste arbetsgivaren klart och tydligt göra klart för arbetstagaren vad följderna blir vid fortsatta samarbetsproblem. Och det är även arbetsgivaren som ska bevisa att samarbetssvårigheter föreligger. LAS hittar du http://lagen.nu/1982:80 Med vänlig hälsning
Rådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Arbetsrätt och Övrigt ? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000