FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/04/2008

Kan jag dra mig ur "preliminärt" avtal?

Jag har skrivit ett preliminärt kontrakt för att hyra ut mitt hus from 30/5. Nu har jag hittat mer lämpliga hyresgäster och vill upphäva detta kontrakt för att hyra ut till annan. Har jag som ägare och hyresvärd någon ångerrätt?´ Får jag upphäva det preliminära kontrakt?

Lawline svarar

Vad menar du med preliminärt kontrakt? Om ni har skrivit ett avtal där du säger att motparten ska få hyra ditt hus from 30/5 har de rätt att kräva att du fullgör detta. Om du häver avtalet för att hyra till annan är det ett kontraktsbrott från din sida och de kan kräva skadestånd för att t.ex. kunna hyra ett annat hus som kanske är dyrare. Det är såklart skillnad om det faktiskt är ett preliminärt kontrakt på det sättet att ni avtalat om att det inte är giltigt utan en bekräftande handling eller att någon ytterligare omständighet måste vara uppfylld. Då har du ju en avtalad rätt att inte hyra ut till dem. Återkom gärna med fler detaljer kring avtalet om du fortfarande är osäker. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare