FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt30/05/2008

Intrång i upphovsrätten respektive varumärkesrätten

Hej, Ett företag har kopierat vår hemsida rakt av, med bilder, texter och layout och bara bytt ut företagsnamnet, produktnamnen, samt enstaka ord här och var. De använder nu hemsidan i sin näringsverksamhet. Vi har försökt kontakta företaget genom mail, rekommenderat brev, samt telefon utan att lyckas. Vi ser nu ingen annan utväg än att gå vidare med en stämningsansökan. Frågan är om de har gjort sig skyldiga till ett brott? Hur avgörs det och i vilket lagrum?

Lawline svarar

Hej! De brott som kan ha begåtts är av den information du gett genom din fråga, av immaterialrättslig karaktär. Bilderna, texterna och layouten som ni menar har blivit kopierade kan, om alla förutsättningarna är uppfyllda, vara upphovsrättsligt och/eller varumärkesrättsligt skyddade. Dessa rättigheter regleras i Varumärkeslagen (VML), se http://lagen.nu/1960:644 och Lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL), se den http://lagen.nu/1960:729. För att bedöma om dessa brott eller intrång faktiskt har begåtts, måste först undersökas om ni överhuvudtaget har ett upphovsrättsligt och varumärkesrättsligt skydd. Om förutsättningarna för dessa skydd inte är uppfyllda kan ni inte hävda eran ensamrätt till texterna, bilderna och layouten och det är fritt fram för andra att använda sig utav alstren ni har på eran hemsida. Upphovsrätten uppkommer formlöst, ni behöver alltså inte ansöka om något sådant skydd. Den gäller för den som skapat ett litterärt eller konstnärligt verk, se 1 § URL. Med litterärt verk avses att verket beskriver, anger, sammanställer eller åskådliggör något. Begreppet är inte snävt definierat, utan det omfattar även t ex protokoll och reklamtexter. Vad som menas med konstnärligt verk kan delas upp i många olika kategorier, men en sak är säker, bilder och dylika fotografier hör till ett konstnärligt verk. Upphovsrätten avser verket i ändrat eller ursprungligt skick, se 2 § URL. Detta betyder att det inte ska spela någon roll om ni valt att lägga upp en av era bilder på eran hemsida eller ha den utställd i en konsthall. Men för att era alster på hemsidan ska kunna skyddas måste de också uppnå en s.k. verkshöjd. De ska alltså vara så pass originella och särpräglade att det inte kan anses vara möjligt att två personer, helt oberoende av varandra, ska kunna skapa samma verk (dubbelskapandekriteriet). Det är just denna verkshöjd som bestämmer skyddsomfånget av verket. Sedan måste verken ha offentliggjorts. Ni menar att de finns uppe på en hemsida, detta torde kvalificeras som alster som blivit tillgängliga för allmänheten, se 8 § URL. Om ovan grundläggande förutsättningar är uppfyllda får ni som upphovsmän en ensamrätt att visa dem offentligt i olika sammanhang (undantag görs för privat bruk, se 21 § URL) och utgiva exemplar, se 20 § URL. För att ni även ska kunna erhålla ett varumärkesskydd för främst eran layout och era bilder krävs att ni bedriver näringsverksamhet. Om ni gör det kan ni antingen registrera t ex bilden som ett varumärke om kännetecknar erat företag och de varor eller tjänster ni tillhandahåller, se 1 och 13 §§ VML, för närmare förutsättningar. Ni kan också få ett likadant skydd genom att inarbeta erat varumärke på marknaden, 2 § VML. Ett sådant skydd innebär att andra företag i sin näringsverksamhet inte får använda sig utav förväxlingsbara kännetecken. Om de är exakt likadana så presumeras förväxlingsbarheten, se 4 och 6 § VML. Med hänsyn till dubbelskapandekriteriet för upphovsrätten och risken för förväxlingsbarhet för varumärkesrätten kan företaget i fråga ha begått intrång i eran upphovs respektive varumärkesrätt. Intrångsbedömningen, både för upphovsrätten och varumärkesrätten måste göras noggrant och alla relevanta omständigheter måste beaktas. Av den anledningen är det svårt för mig att definitivt säga huruvida brott har begåtts. Jag rekommenderar ni för mer information rådgör med en praktiserande jurist så denne kan bedöma era framgångar med stämning. Med vänliga hälsningar,
Ani BabakhanlooRådgivare