FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/08/2008

Ersättning vid dröjsmål vid entreprenad

Hej! Vi har byggt hus och byggföretaget har inte gjort klart saker.. Kan man kräva ersättning för att det inte blivit klart i tid.

Lawline svarar

Hej, Byggföretag på entrepenad verkar vanligtvis under så kallat AB 04, vilket står för "Allmänna bestämmelser för byggnads-, anläggnings- och installationsentreprenader". I AB04 kap. 4 1§ står det att entreprenören skall planera arbetet så att det är färdigt inom utsatt tid. Denna tid har du och byggföretaget kommit överense om i ert avtal. Om byggföretaget inte kan färdigställa arbetet inom utsatt tid skall denna betala vite vid försening. Enligt 5 kap. 3§ skall entreprenören för varje påbörjad vecka som överskrider den avtalde tiden betala det vite som ni kommit överens om i det avtalet ni slöt vid byggets påbörjan. Det skall alltså stå i ditt avtal hur mycket byggföretaget måste betala till dig för förseningen. Jag kan informera dig att vanligtvis brukar vitessumman bestämmas som en procentsats av den totala kontraktssumman. Med vänlig hälsning,
Charlene HolmströmRådgivare