FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/04/2008

Skadestånd vid avtalsbrott

Hur mycket är jag skyldig att betala i skadestånd när jag bryter ett muntligt avtal? Det gäller en bil värd 95 000 kr, det kan väl inte vara rimligt att jag ska betala 10 000 kr?

Lawline svarar

Hej, Huvudpincipen för skadestånd vid avtalsbrott, är att den som drabbas av avtalsbrottet skall hamna i samma ekonomiska läge som om avtalet hade fullföljts. Detta kallas på juridisk svenska för det "positiva kontraktsintresset". Om två personer avtalat om att den ene skall få köpa en bil värd 95.000 kr av den andre för endast 85.000 kr, och säljaren vägrar att uppfylla avtalet, kan därför köparen ha rätt till 10.000 kr i skadestånd. Detta gäller oavsett om avtalet är skriftligt eller muntligt. Det saknas krav i svensk rätt på att ett avtal skall vara skriftligt för att vara bindande. I praktiken är det dock svårare att erhålla skadestånd vid muntliga avtal eftersom den som kräver skadestånd måste bevisa dels att avtal ingåtts, och dels vilka villkor som förelegat. Ord kan då ofta stå mot ord, och det kan vara svårt att bevisa att någon skada har uppstått genom avtalsbrottet. Med vänlig hälsning
David KarlssonRådgivare