FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt25/04/2008

Varumärkesintrång genom firmanamn?

Hej! Jag undrar vad som gäller för ett företag som har ett registrerat varumärke. Kan detta företag hävda att ett annat företag gör intrång i deras ensamrätt om detta andra företag använder sitt firmanamn som varumärke? Har man alltid rätt att använda sitt firmanamn som varumärke? Kan företaget som använder sitt firmanamn som varumärke göra gällande att det registrerade varumärket gör intrång i deras firmanamn? Vilken lag går först, varumärkeslagen eller firmalagen? Det registrerade varumärket och firmanamet påminner mycket om varandra men är ej identiska, de avser endast delvis samma sorts varor.

Lawline svarar

Hej Att ha ett varumärke registrerat innebär en ensamrätt till varumärket. Ingen annan får i näringsverksamhet använda ett förväxlingsbart varumärke, se 4 § varumärkeslagen (http://lagen.nu/1960:644). Det spelar ingen roll om den som gör intrång använder sitt firmanamn. Man har inte heller rätt att göra intrång i annans varumärke genom att använda ett firmanamn som är förväxlingsbart. Varken firmalagen eller varumärkeslagen har företräde framför varandra. Det som spelar roll är vilket skydd som uppkom först, genom registrering eller inarbetning. Vad som är förväxlingsbart är en väldigt svår bedömning. I allmänhet kan man säga att förväxlingsbarhet är en kombination mellan märkeslikhet och branschlikhet, d.v.s. ju mer lika varor eller tjänster desto mindre likhet i namnet krävs för förväxlingsbarhet och vice versa. Hoppas att du har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare