FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt06/05/2008

Uppnår ej beställd bredbandshastighet

Hej! jag har bredband via telia som lovar mig 24Mbit/s uppkoppling enlikt kontrakt men tester visar att jag bara kan komma upp i 6,5Mbit/s. Så jag betalar för 24 men får bara 8Mbit/s Fråga: Vad är straffet för kontraktsbrott och kan man kräva återbetalning eller säga upp kontraktet helt utan att vänta de 3 månaderna som står i kontraktet om de inte levererar det de lovar? MvH Henke

Lawline svarar

Hejsan och tack för ditt mail! Det är en upp till-hastighet som leverantören marknadsför och det är inte sällan som man inte kommer upp till denna vid mätningar. Alltför mycket får dock leverantören inte avvika från denna hastighet. Det finns många olika faktorer som kan påverka vilken hastighet du kan uppnå. Till exempel din dator, hur långt bort du bor från telestationen samt hur många som surfar samtidigt. För att ta reda på hur snabb din uppkoppling verkligen är bör du därför mäta vid ett par olika mättillfällen vid olika tider på dygnet samt även på såväl helg och vardag. Om din anslutning inte når upp till den hastighet du betalt för hos din leverantör bör du skicka en reklamation till operatören. Gällande troligt utfall på en sådan reklamation så har allmäna reklamationsnämnden i ett tidigare avgörande, (ARN 2007-1533), kommit fram till att det var rimligt att konsumenten skulle betala för en lägre hastighet, den hastighet som leverantören de facto nådde upp till. Någon ersättning utöver ersättning för denna mellanskillnad kan du tyvärr inte räkna med då du troligtvis inte på grund av problemen utsatts för några extra merkostnader. Leverantören har dessutom i första hand en möjlighet att undersöka tjänsten och försöka att avhjälpa felet innan hävning av avtalet kan aktualiseras. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Rådgivare