FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/05/2008

Giltighet av avtal genom fullmäktig

Hej! Är en huvudman bunden till ett avtal som en fullmäktig har ingått för hans räkning. Om fullmäktigen överskridigt sin behörighet och befogenhet i fullmakten?

Lawline svarar

Hej, Har fullmäktig handlat utanför behörigheten är huvudman aldrig bunden, detta framgår av Avtalslagens 10 §, se http://www.lagen.nu/1915:218. Har befogenheten överskridits blir huvudman bara bunden om motparten var i god tro enligt samma lags 11 §. Av samma § andra stycket framgår att om fullmakten var muntlig, rättshandlingen inte är bindande ens om bara befogenheten överträtts och motparten var i god tro. Lycka till! MVH
Tobias AnderssonRådgivare