FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/05/2006

Avbruten tjänstledighet för studier

Hej. Jag är en 25 årig kille som är förtillfället tjänsteledig för studier från mitt arbete, där jag är fastanställd. Eftersom studierna inte går så bra, känner jag nu att jag vill återgå tillbaka till mitt arbete. Har min arbetsgivare rätt att neka mig komma tillbaka med en gång? Måste jag vänta tills min tjänsteledighet tar slut eller har jag rätt att återgå till min tjänst när jag vill? Tacksam för svaret.

Lawline svarar

Hej! Enligt 10 § i lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning http://lagen.nu/1974:981 har en arbetstagare som beviljats tjänstledighet för studier rätt att återuppta sitt arbete om han/hon väljer att avbryta sina studier. Arbetstagaren måste då underrätta sin arbetsgivare om detta. Arbetsgivaren är dock inte skyldig att låta arbetstagaren återgå tidigare än två veckor eller, om ledigheten har varat minst ett år, en månad efter det att han/hon informerats om arbetstagarens önskan att återuppta sitt arbete. Om arbetsgivaren önskar skjuta upp arbetarens återkomst på detta sätt måste han/hon informera arbetstagaren om detta utan dröjsmål och även meddela när arbetstagaren kan komma tillbaka. Mvh
Lorraine SauvyRådgivare