FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/05/2008

Lawline.SE

Jag försöker hjälpa min mor! Hon är gift med en ny man efter vår fars död och undrar nu vad som gäller laglotten vid arv för särkullsbarn? Hennes makes barn - Kan de kräva sin laglott direkt vid sin fars död? Min mor har ett litet (38.000) arv efter sin mor, som hon inte vill dela med hans barn - Hur skyddar man det?

Lawline svarar

Hej! När mannen som din mor är gift med avlider har hans barn en rätt att direkt få ut laglotten efter sin far. Detta har de alltid rätt till oavsett om han har ett testamente som säger annat. Detta enligt Ärvdabalken 3:1§.se. http://www.lagen.nu/1958:637. Dock behöver din mor inte oroa sig för att de ska kunna komma åt hennes pengar, hans barn har ingen arvsrätt i din mors egendom. Hennes 38.000 är skyddade utan att hon behöver vidta några åtgärder. Samma sak gäller om din mor dör före sin make, då har du en rätt att direkt få ut ditt arv efter henne. Det kan vara bra att veta att man alltid måste påkalla jämkning av ett testamente för att få ut sin laglott om ens arvsrätt är kränkt. Detta enligt Ärvdabalken 7:3§.se. http://www.lagen.nu/1958:637. Med vänlig hälsning
Cecilia JohanssonRådgivare