FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt24/04/2008

Efternamn som firmanamn

Jag funderar på att starta ett bolag och undrar vad som gäller när man tar ett namn på bolaget. Eftersom jag heter Boson i efter så funderade jag på att döpa bolaget till Boson Invest men märker att det redan finns ett bolag som heter "Boson" som även verkar äga domänen www.boson.com. Är det lagligt för mig att ta namnet Boson Invest? Skulle verkligen uppskatta ett svar och om ni kan beskriva vilka regler som gäller kring sådan här så är jag ytterst tacksam. /Mvh Simon Boson

Lawline svarar

Hej, Namn på bolag och andra verksamheter kallas med en juridisk term för "firma". Frågor om namngivning av bolag och näringsverksamheter regleras i firmalagen, som du hittar http://lagen.nu/1974:156 Man kan få ensamrätt till ett visst namn/firma genom antingen inarbetning eller registrering. Trots att en firma kan vara skyddad på detta sätt, finns dock en rätt för var och en att använda sitt efternamn som firma. Detta gäller alltså även om någon annan registrerat namnet, se firmalagen 4 §, http://lagen.nu/1974:156#P4 Denna rätt begränsas dock av att en sådan användning inte får skapa förväxling med annans firma. Man kan således få problem om andra företag i samma branch heter samma sak som ens eget efternamn. Exempelvis kan en person som heter Ericsson använda sitt efternamn som firma på en restaurang, men inte om han avser att börja tillverka telefonutrustning. Jag hoppas att du har blivit hjälpt av svaret Med vänlig hälsning
David KarlssonRådgivare