FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/04/2008

Inneboende eller andrahandshyra?

En god vän till mig har förstahandskontrakt på en hyreslägenhet i en stad där han har 2/3 av sin årsinkomst. Men han bor i en annan stad i sin flickväns lägenhet där hon står som första hand. Han har inte råd att betala hela hyran på lägenheten han står på så han har bett mig att flytta in som inneboende. Alltså jag får ett sovrum och får använda kök och ett annat rum som vardagsrum. Lägenheten är en 4:a så han har ett eget sovrum samt ett kontorsrum. Är detta möjligt eller ses det som ett andrahandsboende? Jag betalar naturligtvis en del av hans hyra.

Lawline svarar

Du är inneboende i din väns lägenhet, så kallad partiell sublokation (uthyrning av del av lägenhet). Det är inte fråga om andrahandsuthyrning eftersom du inte har tillträde till lägenheten i dess helhet. Att ha en eller flera inneboende är tillåtet så länge det ej medför men för hyresvärden (onormal förslitning, som vid ett mycket högt antal inneboende), se Jordabalken 12:41 http://www.lagen.nu/1970:994#K12P39 . Om du funderar på vilken betydelse det kan ha att din vän inte faktiskt bor i lägenheten så skulle det kunna få betydelse vid en eventuell framtida uppsägning från hyresvärdens sida.
Miranda BergRådgivare