FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt06/05/2008
Föreligger rätt till hävning?
Jag köpte en scooter av ett företag i göteborg. Efter att det uppstått fel efter bara 2 mil och deras löfte om att leverera den fixade mopeden inom en vecka inte infriades så begärde jag en hjälm i kompensation. Säljaren gick inte med på detta utan sa "Då är det bättre att vi upphäver köpet" vilket jag godtog (muntlig överenskommelse). Förvånande nog fick jag strax efteråt en faktura från säljaren där jag skulle betala för hjälm, lås och mopedmontering. Detta var aldrig något vi kommit överens om när det gäller upphävandet av köpet. Jag trodde att man lämnade tillbaka varorna och fick pengarna tillbaka, och enligt konsumentverkets hemsida stämmer detta. Trots att i emailet där fakturan fanns med stod att dom skulle ta bort försäkringar och lånet (som jag varit tvungen att teckna för att få råd med moppen) säger dom nu att dom aldrig gått med på att upphäva köpet. För mig så är emailet bevis för att ett upphävande har ingåtts och att då borde man följa regler vid upphävande av köp. Vad anser ni?
Lawline svarar
Rådgivare