FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/06/2008

Måste man behålla sin bostadsrätt i ett år innan man få

Hej! Undrar om det stämmer att man inte får sälja en bostadsrätt med vinst inom ett år ifrån det att man köpt den? MVH Linda

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Det finns inga restriktioner som säger att man måste behålla en bostadsrätt under en viss tid efter att man har förvärvat den. Dock kan det bli så att om du säljer din bostadsrätt med vinst nära inpå att du har förvärvat den kan du få skatta 30 procent av vinsten istället 22 procent av vinsten om du behåller den en längre tid. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare