FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/11/2005

Oskäliga arbetsvillkor?

Finns det några som helst bestämmelser för vilken lönenivå som anses angränsa till slaveri? Jag har kompisar som tvingas jobba 14 h/dygn och ändå bara tjänar 50 kr/h. Jobbet är i filmindustrin. Alltså kort sagt: Har vi några minimilöner i Sverige?

Lawline svarar

Hej! I Sverige har vi ingen lagstadgad minimilön. Arbetsmarknadens villkor regleras i stor utsträckning genom kollektivavtal som träffas mellan fackförbund och arbetsgivare eller arbetsgivarorganisation. Kollektivavtalen reglerar frågor som arbetstider och löner. Även om man inte är medlem i ett fackförbund får arbetsgivaren i princip inte göra avsteg från det kollektivavtal han är bunden till. Om arbetsgivaren inte har något kollektivavtal har ändå de avtal som finns för den aktuella branschen en normerande verkan. De utgör en måttstock för vad som är rimligt. Villkoren din kompis arbetar under verkar, med ledning av det du skrivit, inte vara rimliga. Det han/hon borde göra är att kontakta Teaterförbundet (08-441 13 00), som organiserar de som arbetar inom scen- och mediebranschen.
Oscar BjörkmanRådgivare