Skyddar arvsavstående mot utmätning?

En bröstarvinge har skulder efter en konkurs. Kan han avsäga sig arvsrätten och därmed låta arvet gå vidare till barnen, eller kan bolaget som försöker driva in skulderna gå in i hans ställe när han inte ser till att få de pengar som han skulle kunna få?

Lawline svarar

Hej,

Om en arvinge gör ett giltigt arvsavstående ingår dödsboandelen inte längre i arvingens egendom och är då även skyddad ifrån utmätning för dennes skulder. Arvsavståendet ska vara skriftligt och inges till rätten tillsammans med bouppteckningen.

Ett giltigt arvsavstående ska vara oåterkalleligt, villkorslöst och kan inte heller göras till förmån för någon särskild person. Den avstående får alltså inte på något sätt själv ha förfogat över egendomen. Arvet fördelas sedan på samma sätt som skulle ha skett enligt den legala arvsordningen ifall den avstående arvingen hade varit avliden, det vill säga att arvet fördelas jämnt mellan de egna bröstarvingarna (barnen).

För att dödsboandelen ska vara skyddad ifrån utmätning på detta sätt även innan arvsskiftet har verkställts krävs att dödsboet har underrättats om avståendet. Då dödsboet förvaltas av boutredningsman eller testamentsexekutor ska underrättelsen ske till denne. I annat fall lämnas underrättelsen till de övriga dödsbodelägarna eller åtminstone till den som sitter i boet. Det kan emellertid räcka att avståendet anmäls vid bouppteckningsförrättningen, även om alla dödsbodelägarna inte är närvarande, under förutsättning att avståendet anmärks i bouppteckningen.

Vänliga hälsningar

Johanna NilssonRådgivare