FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/04/2008

Kvittning

Hej. Vem ska jag vända mig till? Min fd arbetsgivare har nyss hört av sig och säger att jag har en räkning kvar hos honom. Den räkningen som jag trodde min semesterersättning m.m skulle täcka upp när jag slutade. men under långa perioder jobbade jag svart så jag har inga "papper" på dom timmar jag gjort och vilken ersättning jag är berättigad till. Arbetsgivaren säger att jag inte har någon ersättning att ta ut. Jobbade under 2 år och gick därifrån utan en krona.

Lawline svarar

Hej. Det finns inte direkt någonstanns du kan vända dig för att slippa undan räkningen. Din arbetsgivare väljer själv hur långt han vill gå för att driva in sin fordran (inkasso eller stämmning). Det blir då upp till dig att bevisa att du har en kvittningsbar fordran mot denne. Om du anser att din arbetsgivare är skyldig dig pengar kan du även välja att stämma denne, såvida han inte ger med sig. Detta kommer du sannolikt inte klara utan ombud, du bör isåfall kontakta en advokat. MVH
Jon ÖstremRådgivare