FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt23/03/2008

Avtal är bindande utan vittnen och personnummer

Kan en skriftlig överenskommelse gälla om den ej är bevittnad och parterna endast är namngivna, personnummer saknas. Överenskommelsen avser att dela på en framtida reavinst för fastighetsförsäljning. Bodelning är registrerad och ena parten i f d samboförhållandet lagfaren ägare sedan datum före nämnda överenskommelse.

Lawline svarar

Ja, ett avtal behöver inte vara varken bevittnat eller försett med personnummer för att vara bindande. Även ett muntligt avtal är bindande. Detta gäller dock bara så länge de endast avtalat om fördelningen av vinsten. De kan inte avtala om själva fastighetsförsäljningen utan att följa de formkrav som finns i jordabalken. Men detta låter som en ekonomisk överenskommelse om vinstfördelning och den är juridiskt bindande även i denna form. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare