FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt17/02/2008

Aktieägares insynsrätt

Har en aktieägare rätt att genomgå bolagets räkenskaper för ett år enligt ABL 7:36 när bolaget ligger i förhandlingar med leverantörer om framtida inriktning? Aktieägaren är inte med i styrelsen och har dessutom konkurrerande verksamhet i annat bolag. Enligt min mening kan information inte lämnas ut förutom vad som kommer fram inför bokslut. Hans jurist menar att det kan finnas anledning att låta domstol pröva frågan. Juristen menar att skälet att inte lämna ut information pga påtaglig risk att skada bolaget inte skulle vara skäl nog.

Lawline svarar

Hej, det som är avgörande för om aktieägaren har rätt till informationen eller inte är det som framgår av ABL 7:36 tredje stycket - en aktieägare har ingen insynsrätt om uppgifterna "skulle medföra en påtaglig risk för allvarlig skada för bolaget". Är detta uppfyllt så är det alltså skäl nog att vägra ett utlämnande av informationen. Eftersom regeln är generellt skriven så går det inte att ge något säkert svar på Din fråga. Jag håller dock med Dig om att när den aktieägare som efterfrågar informationen bedriver konkurrerande verksamhet så borde det finnas stora möjligheter för bolaget att vägra denne insyn. Vad aktieägaren kan göra är att vid domstol yrka på att handlingarna tillhandahålls vid äventyr av vite. Det innebär att domstolen förpliktar bolaget att utge handlingarna och om detta inte åtlyds blir bolaget skyldigt att betala vite. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare