FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/02/2008

Uppsägning vid anklagelser om stöld

Min dotter anklagas för stöld på sin arbetsplats, och blev uppsagd igår. Hon är född 1990, mogen för sin ålder, och har jobbat där i ca 1,5 år. Hon är mycket bestämd när hon säger att hon absolut inte har tagit några pengar. Det finns övervakningskamera men banden har inte kontrollerats av någon. Hennes chef säger att det tar för lång tid att göra det. Kan man verkligen säga upp någon utan att ha några bevis för sina anklagelser? Hur ska vi agera för att lösa detta? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Uppsägning pga. av personliga skäl, dvs. när det inte rör sig om en arbetsbristsituation, kräver saklig grund. Det betyder att en arbetsgivare inte godtyckligt kan säga upp sina anställda (se 7 § LAS http://lagen.nu/1982:80 ). Stöld är naturligtvis en sådan omständighet som utgör saklig grund för uppsägning men arbetsgivaren måste självklart ha bevis för sina anklagelser för att kunna göra någonting sådant. Är din dotter med i facket så rekommendera jag henne att ta kontakt med dem. Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare