FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/02/2008

Rätt att byta till hyreslägenhet belägen i Danmark

Hej,

Min kompis har ett förstahandskontrakt på en lägenhet i Köpenhamn. Hon ska flytta till Stockholm till hösten och skulle vilja byta lägenhet med en hyresrättsinnehavare där. Dock påstår min kompis hyresvärd att det inte är möjligt.

Jag antar att ni inte är insatta i det danska rättsläget i frågan, men jag undrar hur det svenska rättsläget ser ut. Alltså, finns det någon möjlighet för en svensk hyresvärd att neka byte av hyresrätt på grund av att byteslägenheten finns i Danmark?

Tack på förhand!

Lawline svarar

hej!

Precis som du själv skrev så kan jag bara informera dig om hur rättsläget ser ut i Sverige. Hoppas detta kan vara av viss vägledning. En hyresgäst med ett förstahandskontrakt har rätt att under vissa förutsättningar få byta sin hyreslägenhet med en annan hyresgäst. När det gäller byte spelar inte lägenhetens placering någon roll, således är det ok att byteslägenheten är belägen i Danmark. Hyresvärden måste dock alltid ha godkänt bytet innan man flyttar, annars riskerar man att förlora sitt kontrakt.

Vid ett byte måste samtliga berörda hyresgäster ha samtycke av sina hyresvärdar eller tillstånd av hyresnämnden. Om hyresvärden inte går med på bytet, kan man således alltid söka tillstånd hos hyresnämnden. Tillstånd skall lämnas om hyresgästen har beaktansvärda skäl för bytet (exv. att man fått jobb eller ska inleda en samborelation i Köpenhamn) och bytet kan ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden (den inflyttande hyresgästen ska vara skötsam och ha möjlighet att betala hyra) samt att inte andra särskilda skäl talar emot bytet (särskilda skäl emot bytet kan vara att det förekommit svarta pengar med anledning av bytet). Detta enligt Jordabalken 12 kap 35§. Se. http://www.lagen.nu/1970:994.

Måhända att Danmark inte har lika generösa hyresbestämmelser som Sverige men mitt råd är att din väninna vänder sig till det som i Köpenhamn motsvarar Sveriges Hyresnämnd och tar reda på sina rättigheter gällande bytet.

Med vänlig hälsning

Rådgivare