FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/02/2008

"Att gå i borgen är att gå i sorgen"

min syster ska köpa bostadsrätt och frågat mig om jag kan ställa upp som borgenär.Är lite osäker på hennes betalningsförmåga. Vilka risker tar jag?

Lawline svarar

Hej, En borgenär är den person som lånar ut pengar. Om du lånar ut pengar till någon som har dålig ekonomi finns alltid risken att du inte får tillbaka dem. Möjligen menar du att din syster frågat om du kan ställa upp som borgensman, vilket är något annat. Borgensmannen går vid sedvanliga banklån vanligen i borgen såsom för egen skuld, s.k. proprieborgen. Det innebär att banken kan välja vem som helst av dig eller din syster att kräva på betalning. Det finns alltså inget krav på att banken i första hand skall försöka mäta ut tillgångar av din syster eller dylikt. Skulle banken kräva dig på pengar får du visserligen en s.k. regressfordran på din syster (hon blir skyldig dig pengar), men saknar hon medel blir du kanske inte så mycket lyckligare av det. Att gå i borgen innebär alltid en ekonomisk risk. Man bör vara mycket restriktiv med att gå i borgen för andra, i synnerhet om man känner sig osäker på vederbörandes betalningsförmåga. Det brukar sägas att man inte skall gå i borgen om man inte känner sig beredd på att ge motsvarande belopp i gåva. Jag avslutar med ett välkänt ordspråk: Att gå i borgen är att gå i sorgen! Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare