FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt09/02/2008

Generella risktaganden vid startande av aktiebolag

Hej! Jag har fått ett erbjudande utav en vän att tillsammans med honom starta ett aktiebolag. Mitt problem är att jag inte har så stor kunskap utav hur man hanterar ett aktiebolag, men min kollega har tidigare ägt bolag och vet hur det fungerar. Han förklarar mkt för mej vad som ingår men menar också att jag kommer att lära mej betydligt mer i praktiken. Men vad bör jag tänka på innan och efter vi skriver kontrakt?? Vi har självklart kommit överens om att båda är 50/50 på kontraktet och att all bankkontakt skall ske med bådas godkännande, även en revisor finns som sköter bokföringen. Men finns det något utöver detta som kan påverka endast mej eller som kan utnyttjas av min partner för hans egen vinning t.ex.? Eftersom han har mer erfarenhet än mej själv?? Kan han helt enkelt förstöra mer för mej i iform utav skulder, konkurs, personlig förlust osv. Utan att det slår tillbaka på honom i slutändan, även fastän vi bär lika mycket ansvar för vad som sker inom bolaget??? Tack i förhand

Lawline svarar

Hej, Jag förstår att det innebär en stor osäkerhet att tillsammans med en annan starta ett aktiebolag, speciellt om man inte till fullo litar på den andra. Aktiebolagsformen är dock den bästa bolagsformen för att undgå risk för sin privata ekonomi. Det är en egen person med sina egna tillgångar och skulder som i normalfallet inte bör påverka dina egna tillgångar. Jag rekommenderar att du talar med en jurist eller en revisor om vad du bör tänka på speciellt före bolagsbildningen. Innan ni skriver på stiftelseurkunden (se http://lagen.nu/2005:551#K2 ) bör du säkerställa att ni verkligen skriver er för hälften av aktierna var och naturligtvis att allt i övrigt ser korrekt ut. Sedan finns det en möjlighet att ange att firmateckning ska ske gemensamt så att ingen av er ensam kan ingå avtal för bolagets räkning. Detta kan dock som du nog förstår vara väldigt klumpigt, särskilt beträffande alla småinköp. Du tar en ekonomisk risk endast med ditt insatta kapital, troligen 50000 kronor vilket är halva miniinsatsen. Naturligtvis kan din vän antingen stjäla föremål ur bolaget, men då har bolaget en fordran på honom och det är inget som drabbar dig personligen. Även om aktiebolaget blir skuldsatt till den grad att det är läge för konkurs är det inget som ska påverka dig om du inte personligen gått i borgen för bolaget. I aktiebolagslagens 29 kapitel finns det bestämmelser om skadestånd och i lagens 30 kapitel finns det vissa bestämmelser om straffbara handlingar och hur de beivras. Se http://lagen.nu/2005:551#K29. Jag önskar dig lycka till och om du har någon mer specifik fråga ska du inte tveka att ställa den. Med vänlig hälsning,
Jens ÅströmRådgivare